Om de kwaliteit van de zorg en de ondersteunende processen te borgen heeft Edsersheerd ingezet op onderstaande onderwerpen.
Raad van Commissarissen
Edsersheerd heeft een raad van commissarissen als toezichthoudend
orgaan. De raad van commissarissen houdt toezicht op de directie en het
dagelijks bestuur. Elk kwartaal komt de raad van commissarissen en het
bestuur bij elkaar voor overleg.
Wet Toelating Zorginstellingen
Zorginstellingen hebben een toelating nodig wanneer zij zorg willen
aanbieden die op grond van de Zorgverzekeringswet of WLZ voor vergoeding
in aanmerking komt. De Wet Toelating Zorginstellingen (WTZi) regelt
deze toelatingen, stelt regels over goed bestuur en bepaalt daarnaast in
welke gevallen winst uitgekeerd mag worden. Edsersheerd heeft sinds
2017 een WTZi-toelating. Per 1 januari 2022 is deze automatisch overgezet naar de Wtza (Wet toelating zorgaanbieders).
Certificering kwaliteitssysteem
Vanaf juni 2016 is Edsersheerd gecertificeerd volgens het kwaliteitssysteem
‘Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector’ (HKZ). Dit
betekent dat Edsersheerd een kwaliteitssysteem hanteert volgens de
kaders van de HKZ-normen voor kleine ondernemers. Jaarlijks vindt er een
audit plaats ter controle of de kwaliteit gewaarborgd is volgens de
gestelde normen.
Tevredenheidsonderzoek
Elk jaar wordt er een anoniem tevredenheidsonderzoek onder de bewoners
gehouden. De bewoners kunnen hun tevredenheid in scores aangeven per
thema. Daarnaast is er voldoende ruimte om verbeterpunten en opmerkingen
te benoemen. De resultaten worden in de cliëntenraad besproken en de
verbeterpunten en opmerkingen worden meegenomen in het jaarplan.
Klachten
Edsersheerd hanteert een klachtenregeling. Bewoners, medewerkers en
andere betrokkenen kunnen bij klachten altijd bij het dagelijks bestuur
terecht. Mocht het zo zijn dat er intern geen gewenste oplossing tot
stand kan komen, dan is er een externe klachtenfunctionaris die de
klacht in behandeling kan nemen.
Klachtenprocedure per 1-7-2024
Incidenten en calamiteiten
Edsersheerd maakt gebruik van het incidentprotocol en
calamiteitprotocol. Eventuele incidenten en calamiteiten worden gemeld
bij de gemeente en mogelijke andere toepasselijke instanties.
Privacy
Het is belangrijk dat de privacy van de cliënten, de medewerkers, de
organisatie en de overige betrokkenen wordt beschermd. Naast het
algemene privacy beleid, zoals beschreven in het privacyreglement, zorgt Edsersheerd voor toestemmingsformulieren.
Voor alle handelingen die te maken hebben met persoonlijke gegevens,
wordt van tevoren toestemming gevraagd middels toestemmingsformulieren,
volmachten en andere documenten die een handtekening behoeven. De
privacybescherming voor de website en andere gehanteerde
softwaresystemen is geregeld via de externe webdesigner en externe
softwarebeheerder.
Privacyreglement per 1-7-2024